pondělí 22. března 2010

Mouchy v letadle

Je březen, za kamnama bych se ale nejspíš upekl, protože tady je momentálně horko jak v Africe! Je tu teda jenom kolem 20 stupňů, ale v porovnání s minulým měsícem je to naprostá paráda. Je tu všude vidět, jak se blíží léto. Nejenže holky postupně zkracují sukně, ale veškerý život se přesouvá ven, na ulici. Třeba včera jsem se procházel po Oaklandu. To je ta část města, kde se nachází Pittsburgh University, takže je to taková bohémská čtvrť. Plno studentů, umělců a všelijakých zjevení. Uprostřed je tam travnatá plocha o velikosti asi poloviny fotbalového hřiště, a když jsem tam tudy včera šel, bylo tam úplně plno. Ať už to byli studenti píšící úkoly, muzikanti jen tak si pohrávájící nebo různí provazochodci, kteří během chození po lanech ještě k tomu malovali obrazy. Všichni vylezli ven na sluníčko. Taky nám tu na Veverčí Hůrce zase po zimě otevřeli zmrzlinárnu Rita's, a protože tohle byla první sobota co otevřeli, dávali zmrzlinu zadarmo! Na to bych ale musel čekat v asi dvouhodinové frontě, která se vinula kolem celého bloku a to se mi fakt nechtělo. Tak jsme aspoň dneska šli s Nick na piknik :) a taky jsme hráli tenis, ale prohrál jsem na celé čáře, vzhledem k tomu, že jsem dneska hrál asi počtvrté v životě, a taky mi svítilo sluníčko do očí, a taky jsem určitě měl tu horší raketu a taky ta síť na mé půlce byla výš než na její...
Poslední dobou čtu pravidelně Blog KZK. Hodně se tam, hlavně v diskuzích píše o tom, jak Honza skvěle zvládá kulturu v Kadani. Najdou se tam samozřejmě i tací, kteří nesouhlasí, nebo mají nesmyslné výhrady. Chci se nad tím ale zamyslet. Hrál jsem tady v kapele (minulý čas proto, že ta kapela už víceméně neexistuje) a sehnat koncert, to byl vyloženě husarský kousek. Už jenom americké a pensylvánské zákony nám to velice ztěžují. Zakazují totiž nezletilým muzikantům hrát tam, kde se podává alkohol. Když chce kapela uspořádat vystoupení, musí hrát v kostele, na což se pak taky vztahuje velká spousta dodatečných pravidel, nebo v knihovně. Ale zaplať _____ (vložte jméno "boha", ve kterého věříte) aspoň za to. A přitom jsou tady takové talentované mladé kapely, které by si zasloužily zahrát před davy lidí. To je teda z perspektivy muzikanta, ale i z perspektivy diváka bych řekl, že kultura v Pittsburghu není nijak slavná. Ano, je pravda, že minulý týden tu byl Jay-z, někdy v září tu bude Lady Gaga, že tu je pittsburské divadlo a Mellon arena, kde hrajou Tučňáci. Ale takové ty akcičky menšího typu, ty mi tu chybí. A jak potom čtu o kultuře v Kadani, říkám si, že až se vrátím, budu chodit na všechny koncerty, kdykoliv budu moct. Doufám, že Honza tam na svém křesle ještě nějakou dobu vydrží.
A teď se dostanu k tomu nadpisu. Viděli jste někdy mouchu v letadle? Já ne...
To teda není všechno. Přemýšleli jste někdy, když moucha lítá například v autě, které se pohybuje, jestli musí třeba víc máchat křídlama nebo je to stejné jako když poletuje v obýváku? Z fyzikálního hlediska bych na to sám sobě namítl, že pokud jsou všechna okýnka zavřená, spolu s autem se pohybuje i atmosféra uvnitř vozidla a tudíž moucha by neměla vnímat změnu. Ale co třeba, když to auto zatáčí. Ta moucha by snad měla vnímat odstředivou sílu, no ne? A teď otázka za deset milionů. Zajímalo by mě, jestli když normální člověk stojí v letadle, které je normálně v pohybu, vyskočí rovně do vzduchu, jestli dopadne na své původní místo nebo aspoň trochu dozadu. Ovšem za předpokladu, že se nebinkne do hlavy o strop...

3 komentáře:

J-Lo řekl(a)...

Ahoj Kubo. Máte tam v Americe taky fyziku? :-D Existuje něco jako inerciální soustava a Newtonovy pohybové zákony, takže když letadlo i ty spolu letíte rovnoměrným přímočarým pohybem, tak je to jako kdyby letadlo stálo a po výskoku bys měl dopadnout na stejné místo (pro lepší představu by bylo lepší použít takovej ten vrtulníček na dálkový ovládání - měl by se v letadle pohybovat normálně a nerozmátit se vzadu o záchodový dveře). Jinak je tomu samořejmě při vzletu a přistávání, když se zrychluje a zpomaluje. Kolik žes říkal, že dáš za správnou odpověď;) Že bych konečně mohl dát výpověď:D

Kuba řekl(a)...

Honzo, pro Tvou informaci, fyziku tu tenhle rok nemam:) V zari jsme si meli vybrat mezi fyzikou, biologii a chemii. Ted uz vim, ze jsem si mel vybrat fyziku ale tech par mesicu to preziju. Jak tady rikaj: Woulda coulda shoulda. A k tomu letadlu, myslel jsem si, ze tohle je logicke vysvetleni. Jen jsem premyslel, jestli tam je aspon malinky rozdil. Ted uz ale vim o inercialni soustave. Dekuju Honzo, cenu si muzes vyzvednout zitra u me doma (5842, Darlington Rd, Pittsburgh, PA), po zitrku obnos propada v muj prospech:)

rn řekl(a)...

Ahoj Kubo,
tak dneska jsem se po dlouhé době při čtení blogu (jiného než svého :-)) skutečně pobavil. Zvláště nad tvým zdůvodněním čestné tenisové prohry (to je mi blízký - prohrávám ze zcela obdobných důvodů).
Pořád teda s obdivem žasnu, jak ses ve své úvaze dostal k mouše v letadle, ale pecka!
Jako bývalý Matfyzák musím malinko oponovat, že přestože samozřejmě lze i v případě té mouchy aplikovat inerciální soustavu, je to malinko složitější situace, která by si zasloužila podrobnější rozbor, ale co na tom záleží...
Hlavně, že už se venku zkracují ty sukně.
Moc tě zdravím jako již věrný čtenář ;-)