sobota 10. dubna 2010

Alleghenská pomlázka

V neděli před velikonočním pondělím jsme se s Nicole vydali k jedné ze tří pittsburských řek Allegheny river. Na jejím severním břehu se nacházejí PNC Park - baseballový stadion Pittsburgh Pirates - a Heinz field, fotbalová aréna našich Ocelářů. K vodě jsme šli hledat vrbu, ze které bych mohl uplést jakž takž obstojnou pomlázku. Když jsem se tu snažil vysvětlit, co to je vlastně za tradici, řekl jsem jim, že slovo pomlázka v sobě obsahuje mladý a že lehkým poplácáním dívčina pozadí se zajistí, že holka nezestárne a neuschne. Po této větě na mě tak zvláštně koukali... A já jsem si teprve teď uvědomil, co to vlastně znamená. Nikdy před tím mi nedošlo, že by tahle naše tradice mohla mít sexuální podtext, vždyť jsem chodil šupat už jako malý koledníček a nikdy jsem o tom vlastně nepřemýšlel do hloubky. A proč se vlastně dávají vajíčka? Má to něco společného s jarem a plodností? Česká lidovost je veskrze plná takových případů, jako například v našich lidových písničkách kůň většinou značí mužský princip a zahrádka nebo pole má znamenat ženský princip (Mám já zahrádečku roubenou, Čtyři koně ve dvoře žádnej s nima neoře, Okolo Třeboně pasou se tam koně, Napoj mi má milá mého koníčka). A když jsem si tohle všechno uvědomil, najednou mi došlo, proč tady v Americe považují Evropu za zemi bez pravidel, aspoň co se týče těchto věcí, nebo když se někdo nový dozví, že jsem z Evropy, ptají se mě, jestli to opravdu je sexuální ráj a tak... Je pravda, že na Nový kontinent připlula hlavně spousta puritánů, protože jim Starý kontinent přišel příliš divoký, ale že by se to ještě takhle dlouho drželo, to by mě nenapadlo.
No ale zpátky k té pomlázce, povedlo se mi najít šest celkem slušných vrbových proutků, tak jsem z nich upletl asi 40cm dlouhou, docela zakroucenou pomlázku. Velikonoce jsem si tedy oslavil po našemu, taky jsem ale našel pár vajíček, které na zahradě poschvovával velikonoční zajíček.

To je ona, vždycky ty proutky až moc utahuju a pak je to celý pokroucený... A protože jsme neměli provázek, použil jsem dvě gumičky do vlasů.

4 komentáře:

Fanda řekl(a)...

Ahoj Kubo
Heleď, neplete se náhodou pomlázka z 8 proutků?
Koukal jsem totiž nejdřív na tu Tvou fotku a hned mi bylo divný jak se Ti povedlo, že je taková kostrbatá. :-) Přikládal jsem to tomu, jak píšeš, že to nedokážeš stejně utahovat (ríkám si , sakra já to utahuju všechno dost na fest a nikdy se mi to tomu Tvému výtvoru ani trochu nepřiblížilo) Až pak jsem si přečetl, žes jí pletl ze šesti!!
A měl jsem jasno. :-D
No pěkně nás tam reprezentuješ, jen co je pravda. :o) Měl bys to zkusi ještě jednou...
Měj se fajně
FF

zuzna řekl(a)...

já si celej život od svého velmi útlého dětství pobroukávám písničku "včéra jsem byl u muziky... " a asi ve dvaceti mi došlo, co ten text sakra znamená. Jde tam o znásilnění panny neznámým člověkem když šla z muziky? nebo je to jen takovej divnej příměr s "věnečkem zeleným"? to chce zamyšlení.

Kuba řekl(a)...

Fando máš pravdu, já měl pořád nějak zafixovaný, že to jde buď z 6 nebo z 8 a protože ty vrby tady zas za tolik moc nestojí, sehnal jsem proutků jen málo... A proto ta pomlázka vypadala tak divně:D

A Zuzko, poslední dobou si pořád víc a víc uvědomuju jak je česká lidovost přisprostlá, ale jak to umí hezky schovat :)

Anonymní řekl(a)...

Z šesti se plete vánočka!!!
RV