středa 25. listopadu 2009

Čierná diera

Jak si občas pročítám své staré články, uvědomuju si, že často píšu o psaní na blog: "Tak zase píšu. Neměl jsem čas, abych napsal. atd". A říkal jsem si, jaké by to asi tak bylo, kdybych napsal na blog o psaní o psaní na blog... A kdybych tak pokračoval dál, co by se asi stalo? Jedna z teorií se dá popsat na běžném pekingském palácovém psíku. Zkuste si jednoho takového představit, jak si tak leží někde na gauči, a najednou se z nudy začne kousat. Znáte to, jak se říká, že se někdo může nudou ukousat. No, tak tenhle pekingský palácový psík se takhle z nudy celý snědl a na jeho místě vznikl nekonečně malý bod o nekonečně velké hmotnosti. Tento bod se dá považovat za úplně opravdovou černou díru, která má schopnost svou nekonečně velkou gravitací, jež vyplývá z její nekonečně velké hmotnosti, veškerou existenci. A nebo taky ne. Když už jsem u toho, co se stane, když se na googlu pokusíte vyhledat google? Spadne svět? Zanikne vesmír? Ne, prostě to vyhledá samo sebe, jako když se pejsek hodí za vlastním ocasem. (v tomto případě neuvažujeme o možnosti, že ten ocas chytil, snědl, a s ním i celé své pekingské palácové tělíčko).
Dneska jsem šel do školy s odhodláním vysvětlit panu Moserovi, proč nemám esej na ToK. Byl jsem ochotný mu jí celou odříkat, jenom aby mi neubral body za to, že mu ji odevzdám až v pondělí. A on dneska nebyl ve škole. Měli jsme supla. Tak jsme na dějepise 20. století koukali na film o Hitlerovi. Měli jsme se zamyslet nad otázkou, zdali velcí lidé tvoří dějiny, či dějiny tvoří velké lidi (Great men make history or history makes great men - Men myšleno jako lidé, ne jako muži, protože jak víme, v historii bylo i pár důležitých žen). Je to celkem zajímavá myšlenka. Co by se stalo, kdyby si dneska připochodoval Áďa se svojí osobní armádou a dožadoval se o nadvládu nad veškerým lidstvem? Pravděpodobně by se ho OSN snažila zastavit, ani by v tom nebyl problém, protože Německo není v radě bezpečnosti OSN. Je však nutné si uvědomit, že OSN vznikla jako reakce na Druhou světovou válku, která byla vyvolána právě Hitlerem. Jenže ten si tu pochoduje až teď, což by znamenalo, že žádná 2. sv. v. nikdy nebyla, tudíž ani OSN, prostě zmatek. Jsem si jist, že jistý anonymní komentátor nenechá tento můj příspěvek jen tak ležet a připojí se do diskuze ;)
No, takže tak. Příští článek nejspíš bude o dnu Díkuvzdání. Všiml jsem si, že je to tu hlavně svátek jídla. Nejzajímavější recept, co jsem tu slyšel, byla krůta nadívaná kachnou, která byla nadívaná kuřetem. V tom kuřeti nejspíš taky něco bylo. Asi nádivka. Tak snad se tady z toho jídla

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

A kdo jsou "velcí lidé"? Podívám-li se na Hitlera...průměrný malíř, průměrný voják, výborný a charismatický řečník...byla to Great Depression, která mu umožnila toto rétorické nadání ukázat masám. Využil toho. Že by nebylo OSN, kdyby nebylo Hitlera? No, tak je třeba si uvědomit, že historie nemá ráda co by bylo, kdyby..., a pak je tu Společnost národů, která byla založena už roku 1919. Osobně bych ji považoval za prekurzora OSN.
Já si jinak myslím, že jde o příležitost, pakliže se jí úspěšně člověk chytí, může rozvinout svůj potenciál...Stalin - dá se říci taky "velký člověk": ve škole průměrný žák(podívejte se na fotografie ze školy, stojí na tom samém místě, kde malý školák Áda), přísná náboženská výchova, trpělivý čekatel, pomalu nenápadně vzrůstal, dostával další funkce, nakonec se obklopil lidmi vzdělanými, tu a tam je pravda nechal povraždit...
Velkým člověkem můžete být Vy, já, Ferda, Márinka...je však nutné v daný čas stát na vhodné straně, nebýt masou (pak ale riziko!!!) a hlavně chtít. "Velkým člověkem" je stoik, stoický mudrc by mohl pohnout světem, kdyby chtěl, ale neudělá to, protože by to oslabilo jeho vnitřní klid (důležitá je apatheia), protože orientace vůle na vnější svět vyvádí člověka z klidu.
Have a nice day!

Kuba řekl(a)...

Děkuju za odpověď. Čekal jsem něco takovýho. Ta věta o stoickém mudrci mi připomíná Fermatovu větu:
"Neexistují přirozená čísla x, y, z a n, pro která xn + yn = zn, kde n>2 a x,y,z≠0."
Původní znění věty bylo však: "Je nemožné rozdělit krychli do dvou krychlí, či čtvrtou mocninu do dvou čtvrtých mocnin, nebo obecně jakoukoli mocninu vyšší než druhou do dvou stejných mocnin. Objevil jsem opravdu tak podivuhodný důkaz, že tento okraj je příliš malý, aby se do něj vešel."
V podstatě mu nikdo nemusel věřit. Žádné jiné důkazy se nenašly. Fermat mohl tuto větu dokázat, kdyby chtěl, ale nevešlo se to na okraj stránky.