pátek 19. února 2010

Zázraky techniky

Na Wuwejově zápisníku jsem nedávno četl o malých zázracích moderní technologie. Mluvilo se o všem možném od lihového fixu, přes folii až po izolepu. Já se chci zaměřit na trošku složitější vynálezy. Někdy v listopadu jsem si pořídil iPhone, a až teprve asi před měsícem jsem si k němu pořídil datový balíček, takže mám připojení k internetu i když nejsem v dosahu Wi-Fi. A musím říct, že tenhle vynález je fakt boží! Samozřejmě všechny věci, které na iPhonu dělám by klidně mohly počkat až dojdu domů a zapnu si notebook, ale jinak je to fakt šikovný. Třeba když si potřebuju zjistit jízdní řády autobusů, podívat se jak hrajou Penguins, nebo jako v dnešním případě jak Kadaň válcuje Tábor 5:2 a zažívá tak nejúspěšnější momenty od jejich postupu do 1. ligy. Samozřejmě si můžu kontrolovat maily nebo podívat na facebook, ale to už je vedlejší.
To, co asi používám nejvíc a nejčastěji jsou iPhone mapy. Ať už když jdu někam pěšky, tak vím, kudy jít, i když jsem na úplně cizím místě, nebo jedu autobusem, ve kterém nehlásí příští zastávku a já potřebuju vystoupit někde, kde jsem v životě nebyl.
Nejvíc jsem si tohle všechno uvědomil, když jsem byl za tetou v LA a ona musela ve středu do práce. Chtěla mě nechat, ať se zatím vyspím doma, a ona přijede tak po třetí hodině. Já jsem ale namítl, že spát můžu v letadle, že vyrazím na průzkum, ať mě vyhodí někde na cestě do práce. Tak jsem si našel obchod se sportem, kde jsem si sehnal boty na tělocvik, vyhledal jsem si obchod s kytarama, taky jsem si našel na mapách multikino, tak jsem tam zamířil. Cestou jsem se podíval, co vlastně dávají a kdy to začíná, jak dlouho který film trvá, abych dobře zabil čas. O každém filmu jsem si našel nějaké reportáže, abych si mohl tak nějak vybrat. A přitom tomu není ještě tak dávno, kdy jsme byli u vytržení z barevného displeje, telefonu s foťákem, polyfonním vyzváněním nebo prvními telefony s mp3. Takže tohle jsem ze sebe chtěl dostat...
Na téma technika mám ještě jednu poznámku. Asi tři týdny nazpátek jsem šel se dvěma kamarády na Avatar. Nechci se pouštět do diskuzí, jestli to byl nebo nebyl nejlepší film na světě. Jenom řeknu, že James Cameron je naprostej týpek, ať už si kdo myslí co chce, protože tenhle režisér natočil dva filmy, které vydělaly nejvíc peněz v historii. Chtěl jsem se ale pozastavit nad tím, že příběh Avataru se odehrává v budoucnosti a objevují se tam i různé "futuristické" přístroje a technické vymoženosti. Při sledování tohohle filmu jsem si vzpomněl, jak ve starých sci-fi filmech, např. Blade Runner, používají obrovské barevné monitory, protože si mysleli, že takhle to bude vypadat za sto let. A právě u Avataru jsem si posteskl: "Smutný na tom je, že to, co nám teď přijde jako něco úžasnýho, jedou bude starý a překonaný a naše děti se tomu budou smát..."
Možná je divný, že ve svých 17-ti (ha, a jak to vypadá hnusně s tim -ti!!! Nepište to!) tady píšu o tomhle, ale tak to nejspíš je...

3 komentáře:

rn řekl(a)...

Doba, kdy jsme byli u vytržení z barevného displeje, opravdu daleko není. Ale ona není tak dávná ani doba, kdy jsme byli u vytržení z prvních 100 MB, a později 1 GB médií (ZIP, JAZ), prvních vypalovaček CD a o Blu-Ray discích nemluvě. Žijeme v šíleně akcelerovaný době, která nemá v celý historii lidstva obdobu. V Nevadě je rozsáhlé muzeum Intelu, kde jsou technologický milníky zmapovány od prvního elektronkového "počítače" až po nejnovější supermoderní vychytávky. U toho si člověk uvědomí, kolik technických novinek vzniklo jenom během jednoho jedinýho lidskýho života... Všechno to prostudovat a popsat by člověku trvalo minimálně životy dva :-)

Pavlí Ká řekl(a)...

Kubo, chtěla sem se tě na něco zeptat- v Metru sem četla článek, kterej napsal českej fotograf žijící v Americe. Jmenovalo se to nějak: Co není v Americe, nebrat.
A jde o to: naši hokejisti dnešní ranní prohrou skončili, ovšem, čeští diváci budem moci na dvojce sledovat i další zápasy, o zlato, stříbro, i když už naši nehrajou. Oproti tomu, pokud americký hokejisti na olympiádě neuspějou a jedou domů s prázdnou, další zápasy už se na národních stanicích neobjeví. Co ty na to???

Kuba řekl(a)...

No, tak uprimne moc nepredpokladam, ze by USA nepostoupily do finale, ale tady nam vysilaji vsechny zapasy na narodni televizi...nejak si nemyslim, ze by nevysilali boj o zlato, to mi prijde jako blbost...